tisdag 24 juni 2008

Nu är tomten förbannad

Nu är tomten förbannad. Jag hade väl egentligen tänkt hålla en något mer positiv attityd i den här bloggen, men så når dumheterna nya och helt oanade höjder. Resultatet blir att min frustration, häpnad, ilska och uppgivenhet tyvärr ventileras här. Tomten skall försöka hålla dessa inlägg till ett minimum.
Orsaken till ovanstående är ju givetvis att våra s.k. folkvalda den 18/6 klubbade igenom lex Orwell, FRA-lagen eller vad man nu vill kalla den. Vad jag förstått ger denna lag FRA och igenom dem, de myndigheter för vilken informationen lämpas, rätt att utan brottsmisstanke läsa mailkorrespondens som passerar Sveriges gränser. Avlyssning används ju redan idag av FRA och polis, i de senares fall, även där utan speciellt kraftig brottsmisstanke. Det kommer sannolikt snart uppluckring av de krav som ställs på myndigheterna i den frågan också. Vad gäller Sveriges gränser och passage däröver så är det väl så att de flesta servrar som används inte står i Sverige och därmed är passagen ett faktum. Men för att skydda din integritet så satte man en annan myndighet att bevaka FRA så att de ej begår några övertramp. Hmmm.... Är inte fortfarande "uppdragsgivaren" densamma i bägge fallen?

Självklart är denna lag endast till för att jaga terrorister som numera har flyttat upp Sverige högre på sin lista över lämpliga terrormål. Detta efter att Svenska staten länge och intensivt visat sina muskler och att man har en ryggrad i de senaste internationella incidenterna. NOT... Självklart räknar man iskallt med att Terroristerna Habib och Ali korresponderar angående sina framtida bombplaner helt öppet i mailform. Detta med tanke på att vissa nyckelord (så som antagligen, terrorist & bomb) skall fångas upp för att peka ut misstänkta mail. (så nu vet man att iallafall en grå internspion på FRA kommer att läsa denna blogg, hej på dig)

Nedansående är Artikel 12 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Hämtad från regeringskansliets webbplats.

"Artikel 12
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp."

Tydligen anses terroristhotet mot Sverige vara så stort att man anser det befogat att gå emot det man tidigare signerat och avsett att respektera.

Eller kan det möjligen vara så att man kommit på ett resurseffektivt sätt att enkelt komma åt mindre brott, då vår poliskår oförtröttligt framhärdar i att demonstrera en slående ineffektivitet och brist på kompetens. Detta är på intet sätt riktad kritik mot enskilda poliser (även om de flesta beter sig som navelskådande puckon de också) utan en reflektion över polismaktens prioriteringar. Det förefaller som om alla Sveriges poliser går åt till att försöka kontrollera idrottssupportergängen, mc-klubbarna och av någon konstig anledning på närmsta gatukök, för där står alltid minst två polisbilar.Det är inte där ni hittar de grova brotten.

Det verkar som om världens alla vänsterdiktaturer faller, men att Sverige strävar efter att införa det greppet de samhällena hade om sina medborgare. Det kan väl nästan bara vara här som vi tar ett steg tvärtemot den gängse inriktningen i omvärlden mot ett öppnare samhälle. Bägge politiska inriktningarna är i detta fall lika goda kålsupare, då den ena inledde lex Orwell, och de andra fullföljde. Jag slutar här då jag inte vill trassla in mig mera i politik.

Till regering och riksdag (och FRA, för säkerhets skull) säger jag: Vet hut!
I övrigt vill jag påminna om att: Du skall alltid vara stolt över ditt land, inte nödvändigtvis din regering.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha du Karl McBow, det var ena träffsäkra tankar och definitivt intressanta måste jag säga. Förstår att du är arg även om jag inte håller med dig helt och hållet. Jag är inte så insatt i den här nya lagen men tror väl ändå att tanken är att övervakarna av all information endast får använda den information som härrör till brottslighet som de kan finna. Vad händer med överskottsinformationen?

Jag kan faktiskt förstå att man inför en sådan lagstiftning med tanke på att man i detta land valt att mer eller mindre avveckla större delen av gränskontrollen, jag vet inte riktigt hur man tycker att man kan ersätta tulltjänstemän för den rent fysiska övervakningen men det kanske är så att staten anser att brottsligheten har tagit nya former och då är det mer effektivt att övervaka informationen över gränserna och då är priset att vi alla som väljer att använda oss av elektroniska media över gränserna får tolerera ett intrång i vårt privatliv. Jag försvarar inte FRA-lagen utan det är bara en undran om det kan vara så lagstiftaren har tänkt. Även i detta (mitt) resonemang finns det ju luckor men det är just nu det enda jag kan komma på.

I övrigt måste jag säga att du är en cool kille McBow!! Rock On.

Karl McBow sa...

Jo... Grundtanken är säkert god, men det är att man nu släppt tyglarna helt och hållet på kontrollsamhället jag är emot. Det kommer med all säkerhet att missbrukas.

I ett fritt samhälle måste människans rätt att bestämma över sig själv (inom lagens råmärken)och hans integritet vara okränkbara.

Tack för de vänliga orden, du verkar riktigt cool du också. :-)

Anonym sa...

Hej Tomten,
Delar du ut julklappar, kokar du gröt,ÄR du en riktigt tomte?? En politisk tomte I believe - very nice. Fler tomtar på nätet! Du kanske kan hälsa din fru att det blir sittning på fredag;-)

Carina sa...

Välkommen till bloggträsket, Tomten! Du vet väl att när man väl fått i en fot så kommer man inte ur...

Du verkar inte ha tomtar på loftet i alla fall. (OMG va jag är rolig...) Intressant inlägg. Jag är inte förvånad över att den kom, med tanke på att Den Osynliga Fienden totalköpts av vartenda västland vad det verkar. Du vet, det är lätt att sätta upp mänskliga rättigheter när man är ohotad men alla som känner sig hotade bryter dem. Faktiskt. Även när det bara är spöken som härjar... Ja, ja, är det inte kommunister så...

Och du vet väl att jag är utlandsbaserad så alla inlägg och mail från mig blir övervakade. Moahahaha. Bara så du vet så kommer ALLT jag säger innehålla orden terrorist, bomba, jihad och... som sagt. :-)